Grönt

För någon dag sedan åt vi

& vad jag egentligen ville säga med det är att endel är egenodlat, och så mycket godare då :) här är det ruccola å salladslök.

Jag har märkt att vissa som sallad å ruccola, spenat, purjo, salladslök är mycket tacksamt att odla. Mycket för liten peng samt att det inte behövs strålande sol å varma dagar.

Och under juni var det ju allt annat än varmt..å spenaten blev så stor att den blommade å vi inte hann med att äta. Trots att vi nästan alltid har det i sallad och i matlagningen.

Vår egen sallad gav vi våra gäster på festen, super kul, men man Måste verkligen tvätta blad för blad!!

Sedan är det ju i ena odlingslådan bara kryddor och det är allt från curry till de vanligaste, dock så vet jag inte vad felet är då gräslöken ständigt dör :(
Med färska kryddor så behöver man ständigt klippa ner dem för att de ska växa å vara friska. Och man klipper precis ovan 2 utväxter, typ såhär <|> :)

Vi har ju i år planterat flera buskar å fått en hel del bär redan i år. Vinbären börjar bli lite uttorkade nu, men krusbären har vi precis plockat av de sista bären på och de buskarna ser fortfarande fina ut. Amerikanska blåbären, ena busken börjar gulna:(
Men värmen har varit påtaglig. Bör regna en hel dag för att kompensera värmen.

Rabarbern överlevde flytten och fick en kompis bredvid. De blir nog bra nästa år :)

Alla jordgubbsplantor ser jag fram emot nästa år, då Ellie kanske låtit 20 bär mogna..
Tre tomatbuskar har vi och än har jag inte ätit en enda tomat då Ellie plockat av alla kart :(
En var bifftomat som hon plockade av dessutom...gissa om jag blev ledsen. Pust!
Men iaf ser det ut som att gurkan kanske får avkastning, men den har jag tagit till högre höjder :)

Ja, sedan har vi ju vitlök å chili, paprika å blomkål, broccoli, vitkål å bönor men vissa av dem tycker det är för varmt av dem å andra ser lovande ut.

Sedan är det ju björnbär som klättrar å den verkar trivas.

Ett litet ilandsproblem är att vindruvorna ska ha en plats å grävas ner...har 3st. 1 är i kruka i väntan på bra plats..

Men det är bra trevligt med ekologiskt å närproducerat :)

Man lär sig ju vad som trivs och vad som inte, så lite ändringar blir det nästa år.

Men det är både fint och kul :)