Kvällens mat

Har idag vart mycket sugen på wok och mina grytor som alltid är orientaliska. Dessa älskar jag att tilllaga.

Varierar mellan kryddor som, vitlök, citrongräs, curry, ingefära, chilli, gurkmeja, spiskummin mm
Har alltid både färska och fysta grönsaker, köp ex en påse med Tai eller Vitnamesiska wokgrönsker och komplittera med ex Sockerärtor stora bitar av färsk paprika, gul lök mm
Enkelt för er som inte har tid eller orkar lägga ner mer kärlek till er mat.


 

Idag blev det en av de godaste rätterna och är mer eller mindre som Kinamat.
Valde att ha i broccoli, paprika, morötter, lök, samt stora svamp bitar(då jag inte gillar svamp)

Jag ska vara snäll och lätta mitt hjärta för er. Det är lite saker som verkligen påverkar resultatet, att ha Teriyaki sås i kommer att göra allt bättre. Har alltid i iaf lite, som soja fast sötare och godare. Och bland annat är det oljan.

Oljan du steker i är Mycket avgörande!! Ett bättre resultat får du genom att köpa kinesika matoljor, då vi i sverige inte blandar i smaker i oljan som dem. Smaker som finns i kan vara Raffinerad solrosolja, rostad sesamolja, naturliga ingredienser som vitlök och ingefära.

Sedan finns ju den underbara jordnötsoljan (finns i vanlig mataffär) med ex purjo, gullök,annanas, paprika, bambuskott samt massor av Jordnötter så passar den perfekt.